خانم فاطمه موحدی، مدرس حوزه و دانشگاه، در نشست علمی «نقش والدین در تربیت اخلاقی کودکان» که با همکاری گروه علوم تربیتی اداره پژوهش مدرسه عالی خواهران جامعه المصطفی مشهددر مورخه 28/2/95برگزار شد به اهمیت و جایگاه مادر در تربیت فرزند پرداخت.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری گفت:

بر اساس آموزه های دینی نقش وراثتی مادر در تربیت بیشتر است

عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری به اهمیت وراثت مادر اشاره کرد و گفت: پدر و مادر هر دو نقش دارند، اما نقش وراثتی مادر بر اساس آموزه های دین بیشتر است.

وی گفت: برخی اندیشمندان، آغاز تربیت را از زمان تولد عنوان می کنند و عده ای می گویند، تربیت تا سن بلوغ امکان پذیر نیست و بعد از بلوغ امکان پذیر است.

این مدرس حوزه و دانشگاه افزود: آن چیزی که بر اساس یافته های قرآنی و آموزه های روایی تاکید شده این است که تربیت از لحظه ای شروع می شود که روح در نوزاد دمیده می شود و از ماه چهارم بارداری روح در بدن نوزاد دمیده می شود.

خانم موحدی ابراز کرد: اگر چه خلقت انسان با دیگر موجودات متفاوت است، اما انسان تا زمانی که روح در آن دمیده نشود، موجودی مادی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری اظهار کرد: تفاوت انسان با دیگر موجودات در بعد معنوی است. این نظر من است که تربیت از 4 ماهگی شروع می شود و قبل از آن تمهیدات تربیت است.

این محقق و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: اگر  گفته می شود که تربیت از 20 سال قبل شروع می شود، این مطلب درست است و ما آن جا، داریم زمینه را آماده می کنیم تا وقتی روح در انسان دمیده شد با آن جسمی که ما قبلا شرایط او را فراهم کردیم، بتواند مسیر کمال را خوب طی کند.

نقطه شروع تربیت از لحظه ای است که روح در انسان دمیده می شود

وی گفت: نقطه شروع تربیت از لحظه ای است که روح در انسان دمیده می شود، یعنی از 4 ماهگی.

این مدرس حوزه و دانشگاه افزود: برای این که انسان در مکتب اسلام به کمال برسد، نیاز به سه بال اخلاقیات، اعتقادات و احکام دارد.

خانم موحدی ابراز کرد: اینکه باید اول کدام را به فرزند خود آموزش بدهیم، آیا اول اخلاقیات او را به او بگوییم یا اول نماز او را به آموزش بدهیم؟ من بر اساس یافته های المیزان و نظرات علامه طباطبایی به این نتیجه رسیدم که تربیت اخلاقی از نظر اولویت و اهمیت جایگاه اول را دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری اظهار کرد: نمونه روایاتی که در دوران بادرای داریم، بررسی کنید. به روایتی که به تغذیه مادر در 4 ماهگی اشاره می کند. نگاه کنید. روایتی داریم درباره تغذیه مادر با خرما که باعث صبور شدن فرزند می شود. روایتی دیگر مادر را توصیه به خوردن گوشت می کند که باعث خوش اخلاقی فرزند می شود. 

وقتی مادر شادی و نشاط داشته باشد، کودک او نیز شاد و با نشاط می شود

این محقق و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: این از نظر علمی هم ثابت شده است که عناصر تشکیل دهنده گوشت و خرما به گونه ای هستند که باعث می شود کم خونی مادران برطرف شود و تاثیر بر هورمون هایی می گذارد که باعث شادابی و نشاط مادر می شود و وقتی مادر شادی و نشاط داشته باشد، کودک او نیز شاد و با نشاط می شود.

وی گفت: مادری که شادی و نشاط دارد به سمت فعالیت هایی می رود که برای او تأثیرگذار است.

این مدرس حوزه و دانشگاه افزود: این روایت هایی که من بررسی می کردم بیش تر از، 4 ماه به بعد است. قبل از آن درباره زیبایی و هوش کودک داریم که اگر فلان چیزها را بخورید در زیبایی و هوش کودک تأثیرگذار است. 

خانم موحدی ابراز کرد: به نظر من، خصلت هایی که بیشتر روی بعد اخلاقی تأکید دارد و روایت های آن موثق است از 4 ماه به بعد است.

احکام، اعتقادات و اخلاقیات با یکدیگر ارتباط ارگانیک دارند

عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری به ارتباط احکام، اعتقادات و اخلاقیات اشاره کرد و افزود: ارتباط این ها در دین ما چگونه است؟ افرادی که نگاه غیر اسلامی دارند، می گویند دین و اخلاق از هم جدا هستند.

این محقق و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: اما در نگاه اسلامی نمی توان اخلاق را از دین جدا کرد. این سه مؤلفه دین، ارتباط ارگانیک با هم دارند. این ها ساختار به هم پیوسته ای دارند که از هم جدا نمی شود.

وی گفت: ارتباط تربیت دینی، اخلاقی و اعتقادی هم ارتباطی ارگانیک است. صداقت فرد هم جز مؤلفه های دین داری است و هم جز مؤلفه های اعتقادی است. افراد چرا صداقت دارند؟ چون صداقت برای رسیدن به انسان کامل برای او بعنوان ارزش الهی و وحیانی از طرف مکتب الهی معرفی شده است.

اگر بخواهیم تربیت دینی داشته باشیم، باید ابتدا تربیت اخلاقی را شروع کنیم

این مدرس حوزه و دانشگاه افزود: پیامبر اکرم(ص) و حضرت ابراهیم(ع) دوشخصیتی هستند که صریحا در قرآن به عنوان الگو معرفی شده اند. اگر بخواهیم تربیت دینی داشته باشیم، باید ابتدا تربیت اخلاقی را شروع کنیم.

خانم موحدی ابراز کرد: اگر می خواهید فرزندانی دین دار تربیت کنید، لازمه آن این است که از اخلاقیات شروع کنید، البته اخلاقیاتی که  پشتوانه عبادی و اعتقادی هم دارد. 

عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری به نقش مادر در تربیت فرزند اشاره و اظهار کرد: نقش مادر در بعد اخلاقی از پدر بیشتر است.

اهمیت وراثت را درتربیت کودک

این محقق و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: وقتی گفته می شود که تربیت 20 سال قبل از تولد است، منظور اهمیت وراثت را درتربیت کودک می خواهد بیان کند. 

وی به بالا رفتن سن ازدواج اشاره کرد و گفت: مادران و مادربزرگ های ما زود ازدواج می کردند، با وجود این که اکنون امکانات و زمنیه شناخت و کسب دانش بیشتر شده است، اما چرا سن ازدواج بالا رفته است؟

مسؤولیت پذیری را از بچه ها گرفتیم

این مدرس حوزه و دانشگاه افزود: اکنون عرصه رشد بیشتر شده است. هوش کودکان ها نسبت به گذشته بالا رفته، اما چرا دیر، آمادگی ازدواج را پیدا می کنیم؟ چرا فکر می کنیم دختر 15 ساله هنوز بچه است؟ چون هدفها عوض شده است و این دختر برای همسری و مادری تربیت نمی شود؛ بلکه برای دانشگاه رفتن و شاغل شدن تربیت می شود و از طرف دیگر مسؤولیت پذیری را از بچه ها گرفتیم.

خانم موحدی ابراز کرد: یک مادر و یک مربی و یک فردی که می تواند با عنوان الگو و محور تربیت باشد، با روابطی که با کودک برقرار می کند به او تجارب زندگی می دهد و تجربه های او زیاد می شود.

رابطه عاطفی بین مادر و کودک از نظر علمی هم ثابت شده است

عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری اظهار کرد: هیچ کس نمی تواند جایگاه مادر را در تربیت فرزند بگیرد. رابطه عاطفی بین مادر و کودک نیز از نظر علمی هم ثابت شده است.

این محقق و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: دادن شیر ابتدایی و آغوز طبق نظر بعضی فقها واجب است که مادر به فرزند خود بدهد. این مسأله، اهمیت تغذیه شیر و اهمیت ارتباط اولیه مادر با فرزند که چه ارتباط قوی می تواند باشد را مطرح می کند.

وی به اهمیت وراثت مادر اشاره کرد و گفت: پدر و مادر هر دو نقش دارند، اما نقش وراثتی مادر بر اساس آموزه های دین بیشتر است.

بر اساس آموزه های دینی نقش وراثتی مادر در تربیت بیشتر است

خانم موحدی با اشاره به این که نقش وراثتی مادر در تربیت اخلاقی بیشتر است، ابراز کرد: آیاتی که انتساب افراد را به مادر داده است، در آیه 110 سوره مائده، وازه عیسی بن مریم آمده است و همچنین در آیه 94 سوره طه، حضرت موسی را به مادرانش نسبت دادند. و نکته قابل توجه این است که در هیچ جای قرآن فردی را به پدرش نسبت ندادند.

عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری اظهار کرد: شواهدر روایی، از جمله روایتی که امام حسن و امام حسین(ع) فرزندان حضرت رسول اکرم(ص) نامیده شدند. این ها فرزندان دختر هستند و این مساله بحث همیت وراثت را می رساند.

این محقق و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: در ازدواج سفارشاتی که برای انتخاب زوج و زوجه شده است. در انتخاب زوجه بیشتر روی مسائل خانوادگی اهمیت داده شده است. ویژگی دین داری را برای زوج هم بیان شده است که این ها کمک می کند به بهبود رابطه پدر و مادر که باز هم تأثیر در تربیت والدین دارد.

وی گفت: حدیث « السعيد سعيد في بطن امه و الشقي شقي في بطن امه: خوشبخت كسي است كه در شكم مادرش خوشبخت باشد و بدبخت كسي است كه در شكم مادرش بدبخت باشد.». نیز بر اهمیت وراثت تاکید دارد.

عفت زن و دستگاه فکر مادر در فرزند تاثیر گذار است

این مدرس حوزه و دانشگاه به تأثیر وراثت در اخلاق اشاره کرد و افزود: محمد حنفیه وقتی در جگ جمل از ترس جلو نرفت، حضرت فرمودند این را از مادرت به ارثت بردی.

این محقق و پژوهشگر حوزوی با خاطر نشان کردن این که عفت زن و دستگاه فکری مادر تاثیرگذار است، افزود: اگر می خواهید فرزندان دین دار و اخلاقی تربیت کنید، خودتان انسان ها دین دار و بااخلاقی باشید، ان هم با اخلاص و با نیت پاک. هر کاری انجام می دهید بخاطر خدا باشد.

اندازه ای که برای تحصیل وقت می گذارید برای مادر شدنتان نیز وقت بگذارید

وی به دخترانی که در آینده مادر می شوند توصیه کرد: اندازه ای که برای تحصیل خود وقت می گذارید و مطالعه می کنید، برای مادر شدنتان وقت بگذارید. مطالعه داشته باشید و ببینید چه زمینه هایی را باید قبل از ان مطالعه کنید.

این مدرس حوزه و دانشگاه افزود: در مطالعاتتان اخلاص داشته باشید هر فعل و رفتار و حرکتی الان داشته باشید بدانید در آینده در فرزندان شما تأثیر می گذارد. بنابراین سعی کنید، فعل و فکر و رفتار حسینی باشد.

بازگشت به بالا

Template Design:Dima Group